pondělí 23. října 2017

Život je příliš krátký na špatnou Kávu | Kofio.cz

Vždycky jsem říkala, že jsem milovník kávy. Dokázala jsem  vypít pět až sedm hrnků denně. Jenže by bylo fér to uvést na pravou míru. Není káva jako káva. Pila jsem rozpustnou kávu (dvě lžičky) s mlékem, které tvořilo třetinu celého nápoje a samozřejmě jsem nezapomněla na dvě lžičky cukru. Pro některé to není káva ale vzdálená parodie na ní. 


Ani ve snu by mě nenapadlo, že jednou budu básnit o klasické zrnkové kávě. V červnu jsem byla v Praze navštívit Milana a Jardu  a poprvé slyšela o projektu Kofio.cz. Milan o projektu vyprávěl tak zapáleně, že jsem si chtěla sama hned nějakou kávu objednat, ale s ohledem na očekávaný přírůstek do rodiny jsem se rozhodla kávové hody odložit na později. 

V srpnu mě kluci z Kofio kontaktovali s nabídkou spolupráce, což mě hodně potěšilo, ale zároveň jsem vyjádřila pochybnosti, zda jsem v současné chvíli vhodný testující. Honza mě uklidnil, že mi na testování vyberou kávu bez kofeinu a tak nebylo co řešit. 


Než Vám představím blíže jednotlivé kávy bylo by na místě nejdřív představit projekt jako takový. Tak tedy, Kofio.cz je první portál svého druhu který sdružuje pražírny výběrové kávy na jednom místě. Hlavní výhodou tedy je velký výběr. 
Samotná stránka je jednoduchá a přehledná. Kromě samotné kávy si tu rovnou můžete zakoupit i příslušenství jako moka konvičky, kávovary, mlýnky, váhy a další. Dále zde najdete přehled pražíren, seznam akcí a kurzů, hodnocení jednotlivých káv a také předplatné.


VÝBĚR KÁVY

vybírat můžete podle hodnocení, země původu, metody přípravy nebo chuťového profilu. Pokud jste ale v téhle oblasti začátečníci doporučuji využít vychytávky Pomocník výběru, kde stačí cca 4x kliknout a vyjede Vám seznam doporučených káv přímo na míru. 

TESTOVANÉ KÁVY

K testování jsem obdržela dvě kávy a to konkrétně Filtrovanou bio kávu Guatemala z Fair bio Pražírny a DECAF Mexico finca Santa Fé z pražírny Coffee Source. K testování jsem přizvala své rodiče, přítele a kamarádku, protože více lidí více postřehů.  Začneme tedy první testovanou kávou 



Filtrovaná bio káva Guetemala z oblasti Huehuentenango jejíž chuťový profil je karamel, limetka a levandule. Stupeň pražení je světlý. Tyto a mnohé údaje další najdete nejen na samotném sáčku kávy ale i na jejím profilu na stránce Kofio.cz



Ani jeden z testujících není odborník a tak při přivonění nebyl zaznamenám žádný rozdíl mezi klasickou zrnkovou kávou z obchodu a touto. Po přípravě, ale už docházelo k rozdílným názorům. 

Táta pije klasické hořké kafe bez mléka a cukru. Na něj byla teda tahle káva málo hořká a nijak ho nezaujala, naopak na mamku byla hořká a tak přislazovala jak je běžně zvyklá. U nás s Lukášem k žádnému přislazování a mléku nedošlo. Kávu nehodnotíme ani jako hořkou ani jako sladkou. Je to zkrátka tak na středu a ani jeden necítíme určitou složku kávy. Někdo by mohl říct, že chuť kávy nenadchne - neurazí, ale mě zkrátka tahle pro mě nepopsatelná chuť zaujala.
Poslední zkoušející byla naše kamarádka, která vyzkoušela všechny varianty, s přísadami i bez. Ta jako jediná taky vždy cítila převažující chuť karamelu. 

Druhá káva z pražírny Coffee Source je DECAF Mexico z oblasti Sierra Made de Chiapas s chuťovým profilem sladu, sladkého tabáku, třešňového kompotu a opět se světlým stupněm pražení. 


Tady i naše amatérské testovací seskupení už podle vůně poznalo, že se bude jednat o kávu sladkou. 
Je Vám asi jasné, že s takovou káva naprosto propadla u mého táty. U jednoho šálku jsem nespočetně krát slyšela, že je hodně sladká a že cítí třešňový ocásek. Ostatním testujícím vyhovovala, nikdo jsme neměl potřebu přislazovat. Kamarádka ji několikrát pila i s mlékem. Já to zkusila jednou a z mého pohledu mléko úplně zkazilo chuť téhle kávy, takže za mě mléko určitě ne. Několikrát se mi také stalo, že mi káva přišla až moc sladká a tak ji musel dopíjet přítel. Jestli, ale vyhledáváte sladkou kávu a chcete prvně něco ze stránky vyzkoušet, tuhle doporučuji. 



ZPŮSOB PŘÍPRAVY

Každá káva má určitý způsob přípravy, ten se mimo jiné dozvíte i na profilu jednotlivé kávy, nebo si je rovnou podle způsobu přípravy vyhledáte. Moje kávy jsou vhodné pro přípravu ve French pressu. Proto jsem si na stránkách rovnou i jeden vybrala. Příprava kávy tímto způsobem je velmi jednoduchá. Stačí jen rozemlít kávu, množství je většinou uvedeno, ale já si ji nevážím, zkrátka vše od oka a podle toho kolik lidí nakonec bude kávu pít. Uvaříte si vodu, kterou necháte zhruba minutu odstát aby zchladla na 90-95°C.  Bezprostředně po dovaření liji trochu vody do French pressu. Na netu jsem se dočetla, že by měl být předehřátý. Zda to má nějaký vliv na chuť kávy nevím, ale snažím se to dodržovat. Po minutě vodu pak vyliji a vsypu rozemletou kávu, kterou zaliji odstátou vodou. Neliji rovnou celé množství, ale jen minimální množství, které pokryje kávu na dně a znovu nechám minutu odstát. Až po té doliji požadované množství vody, kterou nechám ještě tři minuty pracovat a teprve potom stlačím sítko dolů a kávu rozliji do šálků. Kdo nepochopil tak kuk na video. 



PŘEDPLATNÉ

je nedílnou součástí služeb, které stránka nabízí. Může jím udělat radost příbuzným, kamarádům a to nejen k narozeninám, ale i například k blížícím se Vánocům. Též je to skvělý způsob jak vyzkoušet něco nového. Předplatné si totiž můžete do jisté míry ovlivnit a nebo to nechat čistě na klucích. 


Vybírat můžete ze dvou druhů předplatného a to SUPREME kde naleznete jeden balíček kávy z České pražírny a nebo EXCLUSIVE kde jsou tři menší balíčky a to z České a zahraniční pražírny plus limitovaná edice. Samozřejmostí je volba délky předplatného a jak často budou balíčky chodit. Součástí předplatného je i dárek v podobě Kofio deníku, kam si můžete zapisovat postřehy o jednotlivých kávách. 

Pokud Vás stránka zaujala tak určitě nezapomeňte využít i 5% slevu s kódem XSANDRA17.

Po dlouhé době je to opravdu obsáhlý článek plný odkazů, takže si je ještě jednou shrneme ať to máte vše u sebe. 

Zde je veškerá výběrová káva.
Seznam pražíren káv je tady.
Svůj French press si můžete vybrat zde.

Do komentářů mi napište zda máte s Kofio.cz už nějakou zkušenost a jakou příchuť kávy preferujete. 







1 komentář:

  1. Vůbec jsem netušila,že máme tak talentovanou sousedku.Úplně se nestačím divit do čeho jsi se dala.Kde na toho bereš tak drahocenný čas.Jestli pak toto budeš stíhat s malou😉.Jen koukám co se tu da všechno probírat.To víš soukromí je soukromí.PA

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý Váš komentář..